Selasa, 22 Juli 2008

Teori psikologi modern beserta teorinya (min 3)


Seperti bidang-bidang sains lain, psikologi berasal sebahagian daripada falsafah. Psikologi yang dikaji secara saintifik bermula pada akhir abad ke 19 dan umur bidang ini adalah lebih kurang 100 tahun; agak muda jika dibanding dengan disiplin-disiplin lain. Tumpuan disiplin psikologi pada awalnya ialah mengkaji dan memahami bagaimana manusia atau organisme mengetahui atau belajar. Kemudian, psikologi terbahagi-bahagi kepada sub-disiplin lain seperti psikologi perkembangan, psikologi sosial, psikologi organisasi, psikologi kaunseling dan lain-lain.
Ahli-ahli falsafah telah lama cuba menerangkan apa itu pengetahuan/ilmu, bagaimana manusia menguasai pengetahuan/ilmu atau mengetahui sesuatu dan bagaimana manusia menggunakan pengetahuan itu. Mungkin teori yang tertua berkenaan pengetahuan ialah Teori Salinan (Copy Theory) yang dicadangkan oleh ahli falsafah Yunani Alcmaeon, Empedocles dan Democritus pada abad ke4 & ke5 sebelum masihi. Menurut teoro ini kita melihat sesuatu objek and salinan objek itu terbentuk dalam minda kita. Oleh itu kita mengetahui objek itu melalui salinan yang berada dalam min Ahli-ahli falsafah yang datang kemudian menolak teori salinan. Menurut mereka perwakilan (salinan) mungkin tidak merupakan objek asal dan sekiranya kita hanya mengetahui salinan, adalah sukar untuk menentukan bahawa salinan itu adalah tepat. Ahli-ahli falsafah realisme (realism) seperti Thomas Reid menolak konsep salinan dan mencadangkan bahawa kita mengetahui tentang sesuatu objek secara langsung tanpa melalui perwakilan atau salinan. Masalah dengan penerangan ini ialah; jika kita mengetahui sesuatu secara langsung, mengapa kita selalu membuat kesilapan. Contohnya, sesuatu bintik pada lantai kita sangkakan adalah seekor serangga yang sebenarnya adalah titik cat yang tertinggal.
Kemudian terdapat ahli-ahli falsafah idealisme (idealisme) yang menolak sama sekali objek. Bagi mereka apa yang terdapat dalam minda kita ialah idea; semua pengetahuan kita terdiri daripada idea dan bukan perkara atau benda.

Psikologi Awal
Pengasas psikologi moden bermula di Eropah dengan Wilhelm Wundt yang pertama menubuhkan makmal psikologi. Tumpuan psikologi awal ialah mengkaji aspek-aspek sensasi (sensation), persepsi (perception) dan tumpuan. (attention). Hermann Ebbinghaus, seorang Jerman, merupakan ahli psikologi yang pertama mengkaji pembelajaran secara saintifik. Pada tahun 1879, dia menggunakan dirinya sendiri sebagai subjek dalam eksperimen yang mengkaji pembelajaran dan ingatan.
Beliaulah yang memperkenalkan ujian 'kaitan bebas' (free association) yang menguji kaitan antara perkataan yang diberikan oleh penyelidik dan perkataan yang perkataan yang berikan oleh subjek. "Nyatakan perkataan pertama yang muncul dalam minda kamu apabila saya mengatakan _______ ". Jadi tujuan psikologi ialah untuk mengkaji bagaimana manusia membuat perkaitan antara perkataan atau idea.
Ebbinghaus juga terkenal dengan eksperimen yang menunjukkan fenomena ingatan dikalangan manusia. Dalam tahun 1885, dia menjalankan satu eskperimen yang menunjukkan bahawa kadar lupaan lebih ketara pada permulaan (55% selepas 1 jam) dan berkurangan seterusnya (14% selepas 31 hari).

Tingkahlaku ialah apa jua aktiviti yang dapat diperhatikan, direkod dan diukur. Tingkahlaku juga dapat diperhatikan apabila individu menyebut atau menulis sesuatu. Misal kata, catatan seorang tentang ketakutannya atau sikapnya merupakan tingkahlaku.

Proses Mental merangkumi segala proses-proses yang terlibat dengan pemikiran, ingatan, pembelajaran, sikap, emosi dan sebagainya. Inilah menjadi tumpuan ahli-ahli psikologi tetapi masalahnya ialah proses-proses ini tidak boleh dilihat dan sukar merekod dan mengukur dengan tepat. Oleh pada pada tahun 60an, ahli-ahli enggan menerima kajian mengenai proses-proses ini kerana ia tidak boleh dijalankan secara saintifik. Bagaimana pun paradigma telah berubah dan dengan kaedah-kaedah baru, kajian mengenai proses-proses mental diterima sebagai psikologi.




Adapun ahli-ahli dalam bidang psikolog modern beserta teorinya, diantaranya yaitu:


1. Erik Erikson

Ia sangat dikenal dengan tulisan-tulisannya di bidang psikologi anak.

Berangkat dari teori tahap-tahap perkembangan psikoseksual dari Freud

yang lebih menekankan pada dorongan-dorongan seksual,

Erikson mengembangkan teori tersebut

Dengan menekankan pada aspek-aspek perkembangan sosial.

Dia mengembangkan teori yang disebut theory of Psychosocial Development

(teori perkembangan psikososial)

dimana ia membagi tahap-tahap perkembangan manusia menjadi delapan tahapan.

Beberapa buku yang pernah ditulis oleh Erikson dan

mendapat sambutan luar biasa dari masyarakat,

diantaranya adalah: (1) Young Man Luther:

A Study in Psychoanalysis and History (1958),

(2) Insight and Responsibility (1964), dan Identity: Youth and Crisis (1968).

2. Ivan Pavlov (1849 - 1936)

Ivan Petrovich Pavlov dilahirkan di Rjasan pada tanggal 18 September 1849

dan wafat di Leningrad pada tanggal 27 Pebruari 1936.

Ia sebenarnya bukanlah sarjana psikologi dan tidak mau disebut sebagai ahli psikologi,

karena ia adalah seorang sarjana ilmu faal yang fanatik.

Eksperimen Pavlov yang sangat terkenal di bidang psikologi dimulai

ketika ia melakukan studi tentang pencernaan. Dalam penelitian tersebut ia melihat

bahwa subyek penelitiannya (seekor anjing) akan mengeluarkan air liur sebagai respons

atas munculnya makanan.

- Ia kemudian mengeksplorasi fenomena ini dan

kemudian mengembangkan satu studi perilaku (behavioral study) yang dikondisikan,

yang dikenal dengan teori Classical Conditioning. Menurut teori ini,

ketika makanan (makanan disebut sebagai t

he unconditioned or unlearned stimulus - stimulus yang tidak dikondisikan atau tidak dipelajari)

dipasangkan atau diikutsertakan dengan bunyi bel

(bunyi bel disebut sebagai the conditioned or learned stimulus - stimulus yang dikondisikan atau dipelajari),

maka bunyi bel akan menghasilkan respons yang sama,

yaitu keluarnya air liur dari si anjing percobaan.

Hasil karyanya ini bahkan menghantarkannya menjadi pemenang hadiah Nobel.

Selain itu teori ini merupakan dasar bagi perkembangan aliran psikologi behaviourisme,

sekaligus meletakkan dasar-dasar bagi penelitian mengenai

proses belajar dan pengembangan teori-teori tentang belajar.

3. Emil Kraepelin (1856 - 1926)

Emil Kraepelin dilahirkan pada tanggal 15 Pebruari 1856

di Neustrelitz dan wafat pada tanggal 7 Oktober 1926 di Munich.

Ia menajdi dokter di Wurzburg tahun 1878,

lalu menjadi dokter di rumah sakit jiwa Munich.

Pada tahun 1882 ia pindah ke Leipzig untuk bekerja dengan Wundt

yang pernah menjadi kawannya semasa mahasiswa.

Dari tahun 1903 sampai meninggalnya,

ia menjadi profesor psikiatri di klinik psikiatri di Munich dan

sekaligus menjadi direktur klinik tersebut. Emil Kraepelin adalah

psikiatris yang mempelajari gambaran dan

klasifikasi penyakit-penyakit kejiwaan,

yang akhirnya menjadi dasar penggolongan penyakit-penyakit kejiwaan

yang disebut sebagai teori Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM),

diterbitkan oleh American Psychiatric Association (APA).

Emil Kraepelin percaya bahwa jika klasifikasi gejala-gejala penyakit kejiwaan

dapat diidentifikasi maka asal usul dan penyebab penyakit kejiwaan tersebut

akan lebih mudah diteliti. Kraepelin menjadi terkenal terutama karena

penggolongannya mengenai penyakit kejiwaan yang disebut psikosis.

Ia membagi psikosis dalam dua golongan utama yaitu

dimentia praecox dan psikosis manic-depresif.

Dimentia praecox merupakan gejala awal dari penyakit kejiwaan yang

disebut schizophrenia. Kraepelin juga dikenal sebagai tokoh yang pertama kali

menggunakan metode psikologi pada pemeriksaan psikiatri,

antara lain menggunakn test psikologi untuk mengetahui adanya

kelainan-kelainan kejiwaan. Salah satu test yang diciptakannya

di kenal dengan nama test Kraepelin.

Test tersebut banyak digunakan oleh para sarjana psikologi di Indonesia pada era tahun 1980an.

Rujukan:


The Ancient Greeks: Socratis, Plato & Aristotle
by C. George Boeree, Shippensburg University, Pennsylvania.

Modern Philosophy: The Begining
by C. George Boeree, Shippensburg University,
Pennsylvania

Psychology: The Beginning
by C. George Boeree, Shippensburg University,
Pennsylvania

Psychology: Wundt and James
by C. George Boeree, Shippensburg University,
Pennsylvania

Psychology: Freud and Psychoanalysis
by C. George Boeree, Shippensburg University,
Pennsylvania

Psychology: Gestalt Psychology
by C. George Boeree, Shippensburg University,
Pennsylvania.

The Cognitive Movement
by C. George Boeree, Shippensburg University,
Pennsylvania
.

Tidak ada komentar: